10 tips för att sluta snarka

Enligt Tore Strandells bok ”Sluta snarka, börja leva” finns det några knep man kan ta till för att slippa snarka.

10 tips på Saker du kan göra själv för att sluta snarka

  1. Undvik att sova på rygg.
    Eftersom tungan och gommen pressas bakåt, blir svalget smalare och snarkningarna förvärras. För att undvika att i sömnen hamna i ryggläge så kan man sy in något obekvämt, såsom en boll, i ryggen på pyjamasen
  2. Sluta röka.
  3. Drick mindre alkohol.
  4. Tejpa munnen.
    Ta en cirka fyra centimeter lång bit kirurgtejp och placera under näsan över de slutna läpparna. Känns det som at du inte får luft, lossnar tejpen när du öppnar munnen kraftigt. Är näsans luftpassage för trång, andas du med öppen mun vilket gör att det blir jobbigare att andas och du snarkar då mer.
  5. Minska övervikten.
    Gå ner något i vikt ( om du är överviktig ) för att minska snarkningarna. På luftvägarnas kanter finns fett lagrat vilket gör att luften får svårare att passera.
  6. Undvik sömnmedel.
    Sömnmedel kan göra att du svalget blir extra avslappnat och blir extra trångt.
  7. Sluta snarkaMinska luftmotståndet i näsan.
    En trång näsöppning kan vidgas med hjälp av särskilda elastiska näsvidgare.
  8. Sök läkare.
    Har du stora problem med snarkningen bör du kontakta läkare för sömnutredning. Mjukdelarna i svalget opereras bort vilket gör att snarkningen kan försvinna. Operation är ingen garanti för att sluta snarka, vissa fortsätter även efter ingreppet.
  9. Ligg lågt med huvudet i sängen.
    För många kuddar gör att halsen böjs framåt och svalget blir trångt.
  10. Somna inte ”dödstrött”.
    Somnar du allt för trött, snarkar du mer.

SnarkskenaIbland kan man behöva söka professionell hjälp ( läs mer )  vid snarkningsproblem.
Det kan även vara bra med en snarkskena ( läs mer ) för att sluta snarka.

Annonser för hjälp att sluta snarka: